Bouw 5 cilinder radiaal motor;

Ook dit is een soort wobbler maar dan gebouwd in een ster-vorm en met 5 cilinders.
Ook hiervan vond ik tekeningen en een bouwbeschrijving op het internet en leek mij een mooi vervolg project.
Ook deze kun je als hij klaar is op lucht of stoom laten lopen.
Wat ik leuk vond om te doen was het maken van het vliegwiel, dit kun je naar eigen inzicht maken.
Ik vond een 5 spaaks vliegwiel een mooie uitdaging om de spaken er uit te frezen.
Het was een klusje waar je goed bij na moet denken want je bediend wielen van de x en y as van je kruistafel en het wiel van de verdeeltafel (roterytable).

Het is begonnen met de tekening om te rekenen, deze waren namelijk in inch en ik vond het fijner om de tekening te lezen die in mm waren, daarna konden ze worden uitgeprint.
Het op maat zagen en draaien van de eerste onderdelen kon beginnen.

Zo de eerste verspanende bewerkingen zitten erop.
Het krijgt al een beetje de vorm zoals hij eruit gaat zien.



Voor het vliegwiel had ik een grote homp messing nodig.
De grote en het aantal spaken e.d. kun je zelf bepalen.
Ik vond een vliegwiel met 5 spaken wel mooi omdat het ook een 5 cilinder motortje gaat worden.
Eerst het model er in draaien op de draaibank.
Een vliegwiel moet lekker zwaar zijn zodat de motor ook lekker blijft draaien bij een laag toerental.

Het vliegwiel frezen was een klusje waar je goed bij op moet letten.
Zoals ik zei wilde ik een 5 spaaks vliegwiel.
Dus eerst even op papier uitrekenen hoeveel je elke keer de verdeelschijf moet draaien en hoe dik je de spaken wilt maken e.d.
Als je dat hebt gedaan is het het kunstje gewoon 5 x herhalen, maar het blijft goed opletten aan welk wiel je nu weer moet draaien.

Het maken van het krukasje.
Het krukwangetje heb ik van messing gemaakt en de drijfstangasjes van rvs.
Gaatjes voor de asjes heb ik op de freesbank gemaakt met behulp van de verdeeltafel.
In de gaatjes is schroefdraad getapt en de asjes zijn met loctite aangebracht tegen het loslopen.

Zuiger en drijfstang heb ik in één keer gemaakt, op tekening was de zuiger en drijfstang los van elkaar.
Maar omdat de zuiger er toch op vastgemaakt werd, heb ik het gemakshalve maar in één keer gemaakt.

De cilinders maken was een tijdrovend klusje.
Er moest veel aan gefreesd worden omdat ik nog een stuk zeskant messing had liggen.
Ook het uitklokken om het gat excentrisch te boren was een nauwkeurig werkje want je wilt toch elke cilinder hetzelfde hebben.
Het gat heb ik twee tiende kleiner geboord en met een ruimer naar de goede diameter gebracht.
Je krijgt zo een goede passing en een mooie gladde cilinderwand.

Voor het bevestigen van de cilinderkopjes heb ik een soort kikkers gemaakt.
Een beugeltje dat de cilinderkop vast klemt.

Als basis om de motor op te zetten heb ik een dik stuk hout gebruikt waar ik langs de rand een profiel heb gefreesd.

Als laatst heb ik de 4mm leidingen gebogen een aangebracht.