Dit jaar (2024) word de remise verbouwd om de supermarkt (Jumbo) die er in gehuisvest is de vergroten. Het is tevens de bedoeling om oude elementen in het gebouw terug te brengen. Ook zal het monumentale karakter van het pand behouden blijven.
Ik zal hier een fotoverslag bijhouden van de verbouwing.
Hiernaast de remise omstreeks 1910, waar nog goed te zien is dat de 2 loodsen los van elkaar staan. Hierboven hoe de remise eruit komt te zien na de verbouwing (foto uit de HAH Elburg)
Historie van de remise
In 1907 werd begonnen met de bouw van de remise. Zoals op de luchtfoto boven ziet men dat het tramemplacement uit 3 hoofd gebouwen bestaat. Het grootste gebouw is de rijtuigenloods, de iets kleinere de locomotievenloods en het kleinste gebouw is het dienstgebouw. Verder stond er ook een watertoren, een kolenpark en een takkenbossen bergplaats.
Hieronder het emplacement met indeling van de gebouwen.
2 mei 1908 was de feestelijke opening van de Zuiderzeetramlijn, hier de aankomst van de tram bij de remise in Elburg.
In 1931 maakte de A.T.O. (Algemene Transport Onderneming) gebruik van de remise na het opheffen van de zuiderzeetramlijn. Tot 1942 toen werd de exploitatie van de lijn Nunspeet Zwolle overgenomen door de VAD Veluwsche Auto Dienst in Ermelo.
ATO Mercedes RD80 te Elburg, jaartal onbekend.
Toen de ATO was overgenomen door de VAD (Veluwsche Auto Dienst) in Ermelo en was vertrokken uit Elburg hebben de Gebr. Kruithof met groente en fruithandel in de remise gezeten.
Daarna hebben er een aantal supermarkten in de remise gezeten. O.a. WP (Willem Groenewoud), Super de Boer, Konmar en nu de Jumbo.
De verbouwing van de remise
20 sept. het terrein is leeg en er zijn hekken en containers geplaatst.
25 sept. de schop is in de grond. Het gedeelte wat straks de uitbreiding word is uitgegraven.
14 okt. de fundering is uitgegraven en de bekisting is gereed.
18 okt. volop bedrijvigheid bij de remise. De fundering word gestort met een gigantische betonpomp in de aangebrachte bekisting.
24 okt. de vloerisolatie platen zijn gelegd. Hierop zal later de betonvloer gestort worden.
Ook is men al bezig met de voetgangerstunnel te bouwen waar straks het winkelend publiek veilig door kan naar de winkel als de bouwvakkers bezig gaan met de nieuwe aanbouw.
25 okt. ’s morgens in alle vroegte werd de vloer gestort bij de remise. Nu krijg je echt het idee hoe groot het gaat worden.
29 okt. is de mooie tijdelijke voetgangerstunnel geplaatst.
31 okt. was men druk met de vloerisolatieplaten voor het voorste deel van de nieuwbouw.
1 nov. stond in alle vroegte de betonpomp weer klaar om van het voorste deel van de nieuwbouw de vloer te storten. Het wachten was op de betonmixer.
8 nov. De contouren van de uitbreiding aan de voorzijde worden nu goed zichtbaar.
De staalconstructie is bijna klaar.
14 nov. De gehele staalconstructie staat
27 nov. Het dak zit erop en men is bezig de binnenmuur aan het optrekken.
3 dec. De binnenmuur is klaar.
6 dec. Aan de achterzijde word de buitenmuur al opgemetseld.
12 dec. Het parkeerterrein word ook al aangepakt. Alle stenen zijn er uit en ze zijn bezig met de buizen voor de afwatering.
Boven staande linker foto uit 2014 komt erg overeen met de foto hier naast uit 1907 van de bouw van de remise.
Een grote bouwplaats……
17 dec. Het gebouw staat in de steigers om de buitenmuur op te metselen.
23 dec. De bouw ligt stil voor de kerstdagen……
------
Mocht er iemand zijn die meent de auteursrechten van een bepaalde oude foto of krantenartikel te kunnen claimen, wordt hij of zij vriendelijk verzocht contact met mij op te nemen. Ik heb met deze pagina niemand willen schaden en de publicaties ten goeder trouw geplaatst.