Bouw Maffei Stoomlocomotief;

Van 1908 tot 1931 is er de Zuiderzeetramweg (een stoomtramlijn) geweest (zie mijn project “Stoomtram”)
De NCS (Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij) was eigenaar van deze lijn.
Zij had locomotieven van Backer & Rueb, nrs. 1-5 en 6 (1908) en later (1914) ook van Maffei, de nrs. 7 en 8.
Als ik de Backer & rueb klaar heb ga ik ook de Maffei locomotief bouwen
Een stukje Historie van de tram kunt u hier vinden,  Historie Tram

Ook deze locomotief word gebouwd voor spoor 1 – (1:22,5).
Ik maak net als van mijn andere modellen ook hiervan een met foto’s begeleidend verslag.

Maffei locomotief NS nr. 62, voorheen NCS nr. 8.
Maffei fabrieks nr. 3891, afgeleverd 1914, gesloopt 1951.

Ik ben alvast begonnen met het verzamelen van informatie, maar dit is zeer moeilijk te vinden van deze locomotief.

Een mooie goed bruikbare tekening heb ik ontvangen van Frits Thies, >>> waarvoor hartelijk dank !
Frits heeft deze locjes gebouwd in schaal 0 in de diverse kleuren en samenstellingen die deze locomotiven hebben gehad.

Ook heb ik nog een paar andere foto’s en tekeningen gevonden, maar mijn zoektocht naar meer info gaat door !

Frameplaten zijn van 2mm dik plaatstaal.

Frameplaten op elkaar lijmen, scheelt twee keer dezelfde bewerking moeten uitvoeren.
Het aftekenen van de (nep) klinknagels is een tijdrovend klusje, na het aftekenen alles met de automatische centerpons markeren (putjes maken).
Met de ponspen is het nu makkelijk om op de goede plek te persen omdat de pen in het putje valt die de centerpons gemaakt heeft.

Korfbuffers maken, 6mm messing buis in 4 delen opsplitsen.

Vervolgens een paar busjes draaien en een bevestigingsplaatje maken.

De handel solderen en klaar.

Buffers maken en monteren.

Ook deze locomotief heeft net als de B&R tram een buffer in het midden.

Vloerplaat opmaat maken en bevestigen.

Cabine aftekenen, monteren op de freestafel en delen weg frezen die verwijderd moeten worden, ramen e.d.
Deurtje verdiept wegfrezen zodat het contour aanwezig blijft.

Het machinistenhuis geheel uitgefreesd.
Nu kan het buigwerk beginnen.
Omdat de dakranden gebogen zijn, heb ik een malletje gemaakt die op de platenklem bevestigd kon worden.
Ook voor het buigen van het machinistenhuis heb ik een malletje gemaakt.
Het machinistenhuis haaks gezet met de blokhaak en de plaat omgebogen.

Alles is prima gelukt, hij is 0.5mm breder geworden als op de tekening.
Ik laat dit zo en pas de tekening aan en maak de voor en achterzijde van het machinistenhuis 0.5mm breder (probleem opgelost).

Rookkast maken.
Eerst het gat van de rookkast maken.
Daarna de voor en achterzijde in model vijlen.

De ombouw gemaakt en in model gebracht en in de flux gezet.
Vervolgens het geheel zilver hard gesoldeerd.

De boiler netjes recht afdraaien.

Randje op de rookkast gemaakt waar de boiler omheen valt.
Deze zilver hard solderen en kijken of de boiler er netjes omheen past.

Daarna een deksel dat voor op de rookkast komt maken en voorzien van “nep” klinknagels.

Ik heb voor deze “nep” klinknagels een iets kleinere pons gebruikt dan voor de frontplaat.

Deksel voor op de rookkast is ook met zilver hard gesoldeerd.

 

Hieronder het maken van de schortplaten.
Dit zijn platen aan de zijkant van de locomotief waar het aandrijfwerk achterzit.
Hierin zitten een aantal luikjes zodat men bij het aandrijfwerk kon komen om dit schoon te maken en te kunnen smeren.

De contouren van de luikjes frees ik met een freesje met een hoek van 60 graden, 0.35mm diep.

Malletje gemaakt waar ze omheen gebogen moesten worden, en klaar.

Schoorsteen draaien van een rond stuk messing.
De kroon apart maken is makkelijker, en deze kan later  samengevoegd worden.

Belletje en steun worden ook uit messing gemaakt.
Het belletje zit geschroefd om hem later makkelijk te kunnen monteren.

Tenderbakken uit 1mm plaat gemaakt.
Aan de onderzijde twee boutjes vast gesoldeerd voor het monteren.
Alles geheel gesoldeerd met tin.

Dekseltjes maken op de tenderbakken.
Rond messing, ovaal vijlen en van koper heb ik een dekseltje gemaakt.
Deze heb ik een klein beetje bol geklopt.
Plaatje aan de schortplaten gesoldeerd zodat deze straks met de tenderbakken kan worden vastgezet.
Vervolgens alles in de primer gespoten.