Bouw Maffei Stoomlocomotief;

Van 1908 tot 1931 is er de Zuiderzeetramweg (een stoomtramlijn) geweest (zie mijn project “Stoomtram”)
De NCS (Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij) was eigenaar van deze lijn.
Zij had locomotieven van Backer & Rueb, nrs. 1-5 en 6 (1908) en later (1914) ook van Maffei, de nrs. 7 en 8.
Ook de Maffei locomotief ga ik bouwen, het word de NS 62 (voorheen NCS 8).
Een stukje Historie van de tram in Elburg kunt u hier vinden,  Historie Tram

Ook deze locomotief word gebouwd voor spoor 1 – (1:22,5).
Ik maak hieronder net als van mijn andere modellen een met foto’s begeleidend verslag.

Maffei locomotief NS nr. 62, voorheen NCS nr. 8.
Maffei fabrieks nr. 3891, afgeleverd 1914, gesloopt 1951.

Ik ben alvast begonnen met het verzamelen van informatie, maar dit is zeer moeilijk te vinden van deze locomotief.

Een mooie goed bruikbare tekening heb ik ontvangen van Frits Thies, >>> waarvoor hartelijk dank !
Frits heeft deze locjes gebouwd in schaal 0 in de diverse kleuren en samenstellingen die deze locomotiven hebben gehad.

Ook heb ik nog een paar andere foto’s en tekeningen gevonden, maar mijn zoektocht naar meer info gaat door !

Frameplaten zijn van 2mm dik plaatstaal.

Frameplaten op elkaar lijmen, scheelt twee keer dezelfde bewerking moeten uitvoeren.
Het aftekenen van de (nep) klinknagels is een tijdrovend klusje, na het aftekenen alles met de automatische centerpons markeren (putjes maken).
Met de ponspen is het nu makkelijk om op de goede plek te persen omdat de pen in het putje valt die de centerpons gemaakt heeft.

Korfbuffers maken, 6mm messing buis in 4 delen opsplitsen.

Vervolgens een paar busjes draaien en een bevestigingsplaatje maken.

De handel solderen en klaar.

Buffers maken en monteren.

Ook deze locomotief heeft net als de B&R tram een buffer in het midden.

Vloerplaat opmaat maken en bevestigen.

Cabine aftekenen, monteren op de freestafel en delen weg frezen die verwijderd moeten worden, ramen e.d.
Deurtje verdiept wegfrezen zodat het contour aanwezig blijft.

Het machinistenhuis geheel uitgefreesd.
Nu kan het buigwerk beginnen.
Omdat de dakranden gebogen zijn, heb ik een malletje gemaakt die op de platenklem bevestigd kon worden.
Ook voor het buigen van het machinistenhuis heb ik een malletje gemaakt.
Het machinistenhuis haaks gezet met de blokhaak en de plaat omgebogen.

Alles is prima gelukt, hij is 0.5mm breder geworden als op de tekening.
Ik laat dit zo en pas de tekening aan en maak de voor en achterzijde van het machinistenhuis 0.5mm breder (probleem opgelost).

Rookkast maken.
Eerst het gat van de rookkast maken.
Daarna de voor en achterzijde in model vijlen.

De ombouw gemaakt en in model gebracht en in de flux gezet.
Vervolgens het geheel zilver hard gesoldeerd.

De boiler netjes recht afdraaien.

Randje op de rookkast gemaakt waar de boiler omheen valt.
Deze zilver hard solderen en kijken of de boiler er netjes omheen past.

Daarna een deksel dat voor op de rookkast komt maken en voorzien van “nep” klinknagels.

Ik heb voor deze “nep” klinknagels een iets kleinere pons gebruikt dan voor de frontplaat.

Deksel voor op de rookkast is ook met zilver hard gesoldeerd.

 

Hieronder het maken van de schortplaten.
Dit zijn platen aan de zijkant van de locomotief waar het aandrijfwerk achterzit.
Hierin zitten een aantal luikjes zodat men bij het aandrijfwerk kon komen om dit schoon te maken en te kunnen smeren.

De contouren van de luikjes frees ik met een freesje met een hoek van 60 graden, 0.35mm diep.

Malletje gemaakt waar ze omheen gebogen moesten worden, en klaar.

Schoorsteen draaien van een rond stuk messing.
De kroon apart maken is makkelijker, en deze kan later  samengevoegd worden.

Belletje en steun worden ook uit messing gemaakt.
Het belletje zit geschroefd om hem later makkelijk te kunnen monteren.

Tenderbakken uit 1mm plaat gemaakt.
Aan de onderzijde twee boutjes vast gesoldeerd voor het monteren.
Alles geheel gesoldeerd met tin.

Dekseltjes maken op de tenderbakken.
Rond messing, ovaal vijlen en van koper heb ik een dekseltje gemaakt.
Deze heb ik een klein beetje bol geklopt.
Plaatje aan de schortplaten gesoldeerd zodat deze straks met de tenderbakken kan worden vastgezet.
Vervolgens alles in de primer gespoten.

Luchtrooster frezen in de cabine.
Sleufjes van 1mm.

Daarna het gat frezen voor de boiler op de verdeeltafel.                         >>>>>>

Ketel veiligheid maken.
Sleufjes bovenaan in de buisjes met een 1mm freesje in de verdeeltafel maken.
Sleuven in buisjes maken voor handel.
Handel in model vijlen.
Basis uit messing gemaakt.
Vervolgens de buisjes aan de basis zilver hardsolderen.

Aan de cabine onderdelen (voor- en achterzijde) heb ik eerst stripjes van 0,5 mm plaatstaal haaks omgezet.
Vervolgens heb ik deze op de hoeken vast gesoldeerd.
Dit geeft wat meer stevigheid en het is makkelijker om straks het geheel in elkaar te solderen.

Toen de onderdelen van stripjes waren voorzien heb ik het geheel in elkaar gesoldeerd.
Als je het met beleid doet komen de andere solderingen niet los.
Ik heb gebruik gemaakt van een klein brandertje.
De soldeer tin vloeit er dan zo tussen en dan zit het al vast.

Om te kijken of de tekening en de gebouwde onderdelen allemaal kloppen en passen heb ik het geheel opgebouwd.
Met hier en daar een klein stukje weg vijlen past alles prima.

De schortplaten en de tenderbaken worden samen vastgezet met boutjes en moertjes.
Ik heb eerst de plaats bepaalt van de tenderbakken, deze moeten aansluiten op het machinistenhuis.
Daarna heb ik de plaats van de schortplaten bepaalt, en daarna de benodigde gaatjes geboord.

Het is een mooi geheel geworden.
Nu alles goed past kunnen we de rest van de onderdelen maken.
Daarna is de stoommachine en de aandrijving aan de beurt.

Baanschuivers, klein knutsel werk.
Kleine hoeklijntjes buigen, stripje buigen, klinknagel erin.

Kriksteunen maken.
Stripje buigen en nepklinknagels ponsen en op bufferplaat solderen, samen met de baanschuivers.

Aan het dakje zijn twee spantjes gemaakt.
Aan het voorste spantje zijn magneetjes bevestigd, zodat het dakje goed blijft zitten.
Op deze manier is het dakje makkelijk afneembaar.

Bufferplaat hoeksteunen maken.
Stripjes met “nep” klinknagels maken en aan de steunen zilver solderen.
Vervolgens de steunen aan de bufferplaat met zachtsoldeer solderen.

Stoomleiding maken van installatie draad en kraan e.d. in model buigen en aan bufferplaat solderen.
Bufferplaten stralen en daarna in de primer spuiten.

De stoommachine maken begint met het cilinderblok opmaat frezen.
Daarna goed opspannen en het 0-punt vastleggen.
Pas dan kun je alles boren, frezen, ruimen en tappen.
De cilinderwand nog even netjes glad polijsten en daarna het bakschuif-huis maken.
Deze lijm ik dan even op het cilinderblok om de gaatjes daarvoor in één keer te kunnen boren.

Het bakschuif-huis gat van 18mm op de verdeeltafel gemaakt.
Gaatjes in één keer in bakschuif-huis en cilinder geboord.

Krukas uit zilverstaal gemaakt.
Alles goed passend maken, fluxen en zilver hardsolderen.
Vervolgens assen afzagen en alles netjes maken.

Motor + aandrijflijn zijn klaar.
Drijfstangen zijn in lengte verstelbaar om alles straks goed af te kunnen stellen.

Wielen maken is een vrij simpel klusje.
Draai een asstomp aan één zijde, span de asstomp in de klauwplaat en voer nu alle bewerkingen uit zonder het werkstuk uit de klauwplaat te halen, anders kan je wiel gaan slingeren.
Maak voor de verfraaiing een kamer in het wiel, dat staat wat leuker.

Bij de motor afstelling van een bakschuif motor is van belang dat de stoompoorten op het goede moment open gaan.

Ik heb de motor eerst in tijdelijke frameplaten geplaatst zodat ik alles nog kon wijzigen zonder een hoop gaten in de originele frameplaten te moeten boren.
Alles past nu mooi en is goed afgesteld, de motor loopt nu goed op 1 bar luchtdruk.

De stoommachine motor in de frameplaten geplaatst, en de assen en wielen gemonteerd.

Pomp op de Maffei gemaakt.
Niet alle van deze Maffei’s hadden een pomp, degene die ik maak (NS 62) had deze wel.
Ik vind het ook wel mooi staan, omdat veel locomotieven zo’n pomp hadden.

Op de onderste pot komt ook nog een leiding, maar die ga ik maken als de rookkast gemonteerd word op de vloerplaat.

Ik heb de pomp vrij eenvoudig gemaakt maar deze kun je natuurlijk net zo detailleren als je wilt.

Even op de foto met zijn broertje.
De Backer & Rueb kan binnenkort gespoten worden dan is die klaar.
De Maffei duurt nog even.

Om de zand- en de stoomdome te maken heb ik een hulpstuk op de verdeeltafel gemaakt, zodat ik een mooie vloeiende aansluiting op de ketel kon maken.

Ik heb hiervoor een haakse plaat gemaakt waarop de 3 klauw gemonteerd kan worden en welke gemonteerd word op de verdeeltafel.
Uiteraard is de radius van de ketel belangrijk om de goede afstand van je werkstuk te bepalen.
Daarom is de plaat verplaatsbaar.
Nu is het een kwestie van frezen en de verdeeltafel te draaien en je freestafel elke keer een stukje te verplaatsen.

De zanddome heeft een iets afwijkende vorm dan de stoomdome.