Bouw van een locomotief met een hete luchtmotor "Stella"
Na het bouwen van de stoomtram Ellie met een spiritus brander, wil ik nu de Stella gaan bouwen. Deze word aangedreven door een hete lucht motor.
Peter Scott heeft deze locomotief ontworpen. De locomotief word straks aangedreven door een Stirling Cycle-motor.
Het model heeft een spoorbreedte van 45 mm. Het word afgevuurd door een spiritusbrander. Het heeft een 0-4-0-configuratie. (Of beter gezegd 2-2-0 omdat de wielen niet zijn gekoppeld.) De aandrijfwielen worden door tandwielen aangedreven met behulp van goedkope plastic tandwielen.
De bevestiging op de as van het vliegwiel van de Stella gebeurd doormiddel van een taps klembusje. Ik had deze methode nog niet eerder gezien, maar de werking is prima.
Het vliegwiel en het contragewicht zijn klaar. Dit zijn de onderdelen op het eerste tekeningblad.
Een excentrische schijf, de krukaswangetjes en wat ander klein materiaal gemaakt.
De verdringercilinder (stalenbuis) met een ring (messing) gemaakt waar straks schroefdraad op gesneden word om de cilinder in het frame te kunnen plaatsen.
Hotend voor de verdringer cilinder is gemaakt van messing. De verdringer zuiger is gemaakt van aluminium om de zuiger zo ligt mogelijk te maken.
De beide cilinders met zuigers bijna gereed. Het hotend en de schroefdraadbus nog op de verdringercilinder zilver hardsolderen.
Smal-end, eerst de zilverstalen pen hardsolderen en vervolgens doorboren en schroefdraad tappen.
Motor frameplaten zijn van aluminium gemaakt. De zijplaten heb ik op elkaar gelijmd zodat ik de bewerking hiervan maar 1 keer hoefde uit te voeren. De cilinder plaat heeft wat aandacht nodig, dus goed naar de maten op de tekening kijken. Ik heb de cilinder bevestiging gaten samen met de cilinder in 1 keer geboord om zeker te zijn dat de gaten overeen komen.
Hotend en de schroefdraadbus op de verdringer cilinder zilver hardsolderen. Hotend voorzichtig in de klauwplaat plaatsen en centreren met een meelopend center. Vervolgens heb ik metrische schroefdraad gesneden met een spoed van 1mm. Verdringer cilinder frameplaat uitklokken in de vierklauw en hierin dezelfde schroefdraad snijden.
Als alles goed is uitgeklokt dan pas de verdringer cilinder precies in het gat van het frame van de werk cilinder.
Krukas word met paspennen en loctite in elkaar gezet. Daarna word de stukjes as-einden tussen de krukwangen weggezaagd.
De connecting rods heb ik op elkaar gelijmd en vervolgens alle bewerkingen uitgevoerd. Daarna de twee delen weer gescheiden.
Ook de frameplaten heb ik op elkaar gelijmd en vervolgens alle bewerkingen uitgevoerd. Op deze manier zitten de gaten mooi recht tegenover elkaar.
De schotch crank is klaar en gemonteerd.
Eerst een stomp gedraaid aan het wiel, vervolgens de stomp ingespannen en het loopvlak gemaakt en de gaten voor de as geboord en geruimd.
Vervolgens met een aangepast steekbeiteltje de verfraaiing aangebracht.
De rookkast heb ik uit 1mm messing plaat gemaakt. Op de freesbank het gat van 35mm met een kotterbeitel gemaakt. Daarna de hele handel met zilver gesoldeerd. Binnenkort nog even een kroon op de schoorsteen maken.
Cabinedakje heb ik gemaakt uit wat afval messing en een stukje staalplaat. Alles is met tin gesoldeerd.
Het begint nu toch ergens op te lijken.
Stella heeft een mooi kleurtje gekregen. Het geruite patroon op het dak is nog wel een klusje, maar het is wel mooi geworden.
Brander voor de Stella maken. Simpel brandertje van wat messing plaatjes. De handel vloeistof dicht zilver hardsolderen. k had nog een mooi klein trechtertje om hem straks te kunnen vullen.