Bouw Stoomtram;

Van 1908 tot 1931 is er de Zuiderzeetramweg (een stoomtramlijn) van Hattemerbroek via Elburg naar Nunspeet met een zijtak van Wezep naar De Zande geweest.
De locomotieven op deze lijn waren van de NCS (Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij) en deze zijn gebouwd door Backer en Rueb in 1908 en hadden het uiterlijk van klassieke tramlocomotieven (zie de foto hiernaast waar de tram door de wallen van Elburg rijd).
De nrs. 1-5 reden op de lijn van Nunspeet naar Hattemerbroek en hadden in Elburg het centrale punt van de Zuiderzeetram, hier bevond zich net buiten de stadsgracht het station en de remise.
Een stukje Historie van de tram kunt u hier vinden,  Historie Tram

Nu lijkt mij het het leuk om zo’n stoomtramlocomotief na te bouwen voor spoor 1 – (1:22,5).
Ik maak net als van mijn andere modellen ook hiervan een met foto’s begeleidend verslag.

Om info te verzamelen heb ik een paar boekjes gekocht, één over de Stoomlocomotieven der Nederlandse tramwegen en één over de Zuiderzee stoomtram.
Het gaat over diverse tram locomotieven die in Nederland hebben rond gereden waaronder de Backer en Rueb die ik wil bouwen.
Hierin hoop ik ook wat info te vinden over de stoomtram die hier in Elburg heeft gereden.
En het zijn het sowieso leuke boekjes om te lezen over het stoomtijdperk.

Op de tram die ik ga nabouwen zit beplating op sommige plaatsen bevestigd met klinknagels.
Nu ga ik dat in mijn model uiteraard niet doen (veel te klein), maar het is wel mooi als het lijkt alsof er klinknagels in zitten.
Ik heb hiervoor een klinknagel imitatie pons gemaakt.
Deze monteer ik in de freesbank en gebruik die als pers en druk op deze manier bultjes in de plaat die lijken op klinknagels.

Omdat ik nog niet beschik over de juiste tekeningen maar van een kennis al wel de tekeningen van een soortgelijke  stoomtram heb ben ik begonnen aan de lampen die gelijk zijn.

Het is klein priegelwerk maar als je dan na een tijdje de vorderingen ziet en je lampje begint ergens op te lijken heb je wel eer van je werk.
Het is seriewerk want er komen er 4 op.

Voor het maken van de ophangbeugels voor de lampen heb ik een mal gemaakt die onder de pers het onderdeel in model kan persen.
Eerst het onderdeel uitgloeien, het koperen stripje warm stoken en rustig af laten koelen.
Nu in het malletje plaatsen en onder de pers in model drukken.

Omdat ik 4 lampen heb, doe ik dit 4 maal.
En klaar zijn de beugels die aan de lampen komen.

Nu moet ik nog beugeltjes maken (op dezelfde manier) die aan de tram komen waaraan de lampen komen te hangen.

Lensringen en glazen voor de lantarens gemaakt.

De reflector van een lamp is parabolisch, dat heb ik bereikt met een oliegroeffrees.
Ook lijkt mij het leuk als je de staaflamp ziet zitten en heb deze dus ook gemaakt.
Nu het geheel nog in elkaar solderen en een kleurtje geven.

Als alle onderdelen klaar zijn kan het in elkaar gesoldeerd worden.
Dit is nog wel even een gepiel, soldeer je het ene erop flikkert het andere er weer af.
Ondanks het gebruik van een heel klein brandertje moet je even een goede volgorde vinden dat alles blijft zitten.
Als laatste heb ik de bevestiging aan de achterplaat gesoldeerd en de achterplaat met twee componentenlijm aan de lamp gelijmd.
Toen alles in de primer gespoten en daarna in de kleur gebracht.
De tram heeft nu zowel voor als achter lampen.

Het onderstel van de tram maak ik van het trammetje “Brutus”, een tram waarvan het onderstel geschikt is voor de door mij te bouwen Backer en Rueb.
Hiervan heb ik de tekeningen, maar waarschijnlijk moet ik hieraan nog wel wat aanpassen.
Afgelopen week heb ik al wat materiaal kunnen vinden, (staal rond 40), geschikt om wielen van te maken.
Dus heb ik alvast er één opmaat gezaagd en de eerste bewerking op de draaibank uitgevoerd.
Het eerste wiel is bijna klaar, nog even afwerken en voorzien van een asgat.

De laatste behandelingen aan de wielen gedaan.
Asgat boren op 3,8mm en daarna met 4mm ruimer erdoor.
Eigenlijk waren het gewoon gladde wielen, maar ik vond het mooier om ze iets te verfraaien en heb de wielen voorzien van een kamer.
Dit geeft optisch een mooier uiterlijk vindt ik zelf.

Buffers maken.
Klein beetje draaiwerk en een plaatje op hardsolderen.

Vijzelsteunen maken.
Malletje gemaakt en vier dezelfde steunen onder de  4 tons pers geperst.

Deze tram heeft aan de voor en achterkant 3 buffers.
één grote in het midden en twee ronden weerszijden daarvan.
Deze heb ik uit een stukje messing gemaakt, omdat dit makkelijker te verwerken is.
En ze worden zwart dus je ziet daar niets van weer.

Voor en achterzijde van cabine maken.
De voor en achterzijde zijn gelijk dus heb ik 2 plaatjes op elkaar gelijmd, dan maak ik er in een keer twee.

De ramen uit de cabine frezen met een vingerfrees.
Met een kotterfreesje heb ik de rondingen van de ramen  eruit gefreesd.

Nog wat gaatjes boren en sleufjes frezen.
Het sleufje voor de klep was een experiment om het koperdraadje wat er opkomt op de goede plek te krijgen.
Deze word er later op gesoldeerd.

Voor de show heb ik even de buffers gemonteerd om een goede indruk te krijgen.
Nu de ronding van het dak nog en dan zijn de voor en achterzijde klaar.

De ronding van het dak gefreesd.
Door de platen op te spannen op een grote ronde schijf die op de verdeeltafel gemonteerd was kon ik de ronding er mooi aanmaken.

Trekhaak maken.
Klein priegelwerk, maar wel leuk om te doen, en ze horen erop.
Word vastgezet met een M2 boutje.

Na de voor- en achterkant, zijn nu de zijkanten aan de beurt.
Eerst de plaat helemaal blauw maken zodat je het aftekenen goed kunt zien.
In principe is het aftekenen niet nodig want ik werk met linialen op mijn freestafel.
Maar ik vind het wel prettig om te kunnen controleren of ik goed zit, en dat kan ik zien omdat ik het op de plaat heb getekend.
Als eerste heb ik de ramen eruit gefreesd.

Ik zit nog te twijfelen of ik de deurtjes eruit frees (open deurtjes) of niet.

Ook de zijkanten zijn nu geheel uitgefreesd.
Ondanks dat het simpel lijkt was het best wel bewerkelijk, je moet goed opletten waar je mee bezig bent (een foutje is gauw gemaakt)

Het luikje er in frezen was ook even nieuw voor mij, maar is goed gelukt.

Op het dak van de tram komt een pijpencondensor (een aantal buizen).
De steuntjes en buizen heb ik uit aluminium gemaakt.