Bouw Tram Rijtuig

Van 1908 tot 1931 is er de Zuiderzeetramweg (een stoomtramlijn) geweest (zie mijn project “Stoomtram”)
De NCS (Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij) was eigenaar van deze lijn.
Zij hadden locomotieven van Backer & Rueb, nrs. 1-5 en 6 (1908) en later (1914) ook van Maffei, de nrs. 7 en 8.
Achter de Backer & rueb tram ga ik ook een rijtuig bouwen.
Een stukje Historie van de tram kunt u hier vinden,  Historie Tram

Ook van dit rijtuig ga ik een bouwverslag maken.

Het rijtuig (C 4) dat ik ga bouwen is in het verleden door Van der Zypen & Charlier uit Keulen gebouwd en hadden alleen 3e klas.
Het zal een kleine 20 zitplaatsen en een aantal staanplaatsen op de balkons hebben gehad.
Het was een rijtuig met twee assen.

Omdat ik weinig van dit rijtuig kan vinden ben ik maar begonnen met de eenvoudige tekening die ik ervan heb.
Veel opmeten en in een 2D Cad programma (LibreCad) gaan tekenen.
Ik heb nog geen idee hoe het constructief in elkaar moet gaan steken, maar al bouwende kom ik daar wel achter.

Inmiddels heb ik de zijkanten van het rijtuig op papier en heb deze overgebracht op 1mm staalplaat.
Net als bij de tram heb ik twee platen op elkaar gelijmd omdat links en rechts gelijk zijn en dus in één keer gefreesd kunnen worden.

De eerste bewerkingen aan het rijtuig zijn uitgevoerd.
Van de zijkanten zijn de ramen uitgefreesd.
Ik heb de 2 platen op elkaar gelijmd want dan hoef je dit maar 1 x uit te voeren.

Sierlijstjes gemaakt uit 1,5 en 2,5 kwadraat installatie draad met een eigengemaakt tooltje.

Op de plekken waar de sierlijstjes moeten komen heb ik iets uitgefreesd om het straks makkelijker op de goede plek te solderen.

De sierlijstjes op de goede plek houden verijst wel wat improvisatie, want ze verschuiven makkelijk.

De voor- en achterzijde zijn ook in 1x gefreesd omdat ze gelijk zijn.
Even met lasmagneten de cabine in elkaar gezet.

Aan de voor- en achterzijde van het rijtuig zitten balkons.
Boven deze balkons zitten luifels.
Ik heb hiervoor een mal uit hout gemaakt en hierop een koperen plaatje in de vorm geklopt.

De onder en bovenzijde van de luifel word straks aan elkaar gesoldeerd.

Luifels aan elkaar solderen met zacht soldeer.
Eerst twee boutjes erin gesoldeerd om de luifel straks vast te kunnen zetten.

Aan beide luifels een sierrandje gesoldeerd.

Balkons buigen en voorzien van een sierrandje.
Ik heb dit naar eigen inzicht gedaan omdat ik dit van foto’s en een simpele tekening moet namaken.

De vering heb ik 3D geprint.
Dit omdat ik dit niet zo mooi gedetailleerd kan maken ik metaal.

De “nep” vering is geplaatst en een tank/ketel, waarvoor deze diende weet ik niet.
Boven op het dak zijn ook dingen geplaatst, twee zijn volgens mij verlichting maar de drie andere dingen weet ik ook niet.

De buffers zijn hetzelfde als van de B&R en de Maffei.
Hoe ze op het rijtuig gemonteerd zaten heb ik geen idee, dus daar heb ik mijn eigen interpretatie aangegeven.
Het staat in ieder geval netjes zo.

Balkon hekjes heb ik van installatiedraad gemaakt.
In de vorm gebogen en gesoldeerd.
Ik heb ze zo bevestigd dat ze ook open en dicht kunnen.

De roest eraf stralen in een straalcabine.
Vervolgens alles netjes spuiten en de belijning aanbrengen.

Decals plakken.
Ik heb de voorstellingen naar eigen inzicht gemaakt. omdat ik geen goed voorbeeld heb wat er op hoort te zitten.

Bijna klaar.

Het rijtuig is weer opgebouwd en wacht nu nog op raampjes en het interieur.

Het interieur ga ik 3D printen.

De bankjes zijn allemaal geprint en in elkaar gelijmd.
Vervolgens heb ik een geprinte foto van een houten vloer in gemaakt.

De bankjes zijn met behulp van de airbrush gespoten en ik heb ruitjes aangebracht.

Klaar……

Zo moet het er ongeveer tussen 1908 en 1933 in Elburg eruit hebben gezien.
Totale bouw tijd van tram, rijtuig en 3D geprinte remise ongeveer 2,5 jaar.
Tram kan echt op stoom rijden, hij is gemaakt voor spoor 1 in de schaal 1 op 22,5.