Bouw van stoomtram Ellie

Ik wil na het bouwen van de Backer & Rueb de Maffei en de Brutus nu de stoomtram Ellie bouwen.

Ellie is een eenvoudige, freelance smalspoor 0-4-0 stoomtramlocomotief. Hoewel het geen model is van een bepaald prototype, volgt het het patroon van veel stoomtrams gebouwd door Beyer-Peacock, Dick Kerr en verschillende continentale bouwers door een verticale motor te hebben die de voorste as aandrijft, drijfstangen naar de tweede as en een ketel daarachter. de motor, afgedekt met een eenvoudige kap. Naast straattrams werd deze tramstijl ook gebruikt in suikerplantages, steengroeven, houtkap en industriële rangeertoepassingen. Beyer Peacock gebruikte zelf een soortgelijke tram als een van hun fabrieksrangeerders.

De motor heeft één enkelwerkende oscillerende cilinder met een boring van 3/8″ en een slag van 5/8″. De aandrijving wordt via een 1:4 tandwieloverbrenging op de vooras overgebracht, die ervoor zorgt dat er vier ‘chuffs’ per omwenteling plaatsvinden.

Februari 2024, we kunnen aanvangen met de bouw.
Inmiddels heb ik al het benodigde plaatmateriaal wat ik nodig heb om te kunnen beginnen.

We beginnen met het maken van de frameplaten.
Omdat deze gelijk zijn plak ik deze op elkaar.
Ik gebruik hiervoor papier dat is voorzien van een lijmlaag (aan tweekanten een schutblad).
Dit wordt gebruikt om foto’s op een ondergrond te lijmen. 
Ik verwijder één schutblad en plak de frameplaat er op de lijm, dan verwijder ik het andere schutblad en lijm de andere frameplaat er op.
Even klemmen en de platen zitten goed op elkaar vast.
Als de bewerking klaar is zet je een stanleymes ertussen en haal je gemakkelijk de plaatjes weer van elkaar af.

Bufferplaat voor en achter klaar.
Enigszins in aangepaste vorm, het is maar wat je zelf mooi vind…..

Frame platen maken.
Ik maak de uitvoering met de Jackshaft aandrijving.

Naamschild 3D geprint en ingekleurd.

Hoekverbindingen maken van messing en gemonteerd.

Hoeklijn voor de vloerplaat aangebracht, busjes draaien  en een vliegwiel gemaakt.

Koppelstangen maken uit een 2,5mm strip.

Met een handig tooltje de ronde einden eraan maken.
Daarna de stang op maat vijlen

Wielen maken.
Eerst een borst aan de stomp draaien, dan de stomp omdraaien en de borst inspannen dan de rest van de bewerkingen maken.
Zo voorkom je dat je wielen slingeren.

Cranks maken (kleine krukwangetjes)
Stomp opmaat draaien.

Modelletje frezen, daarna met de handzaag afgezaagd.

Op de Proxxon weer mooi vlak gemaakt.

Borging gemaakt voor de cranks.

Alles gemonteerd om te kijken of het soepel loopt.

De aandrijf koppelstangen maken op dezelfde manier als de koppelstangen, alleen iets langer.
Meet goed de lengte anders gaat het niet werken !!

Om de koppelstangen netjes te bevestigen heb ik busjes gemaakt van 3mm en deze uitgeboord tot 2,5mm.
Nu kan alles gemonteerd worden met modelbouw boutjes.

Vloerplaat maken.
Veel rekenwerk maar goed te doen.

Het frame van de stoommachine maken.
Volgens de tekening moest dit hard gesoldeerd te worden, maar schroeven is ook goed mogelijk.

Aan de cilinder zijde wel verzonken schroeven gebruiken.
Ik heb aan beide zijden gedaan, staat wat mooier.

Het krukasgat de stoompoorten en de stoomaansluiting gemaakt.

De stoomaansluiting word gemaakt uit een stukje vierkant 6mm.
Om die rond te maken aan de uiteinden om er MF5 op te snijden had ik geen zin om mijn 4 klauw te monteren.


Ik heb een busje gemaakt waar het vierkant precies inpast en open gezaagd.
Nu kan het op de 3 klauw.

Cilinder en zuiger maken.
Ik heb beide van messing gemaakt, dit omdat ik er toch niet veel mee zal rijden, anders was het beter geweest om de zuiger van een ander materiaal te maken.

Krukas is simpel om te maken.
Deze bestaat uit één krukwangetje.
De krukwang zit geborgd met een schroefje op de as, het drijfstang asje is met loctite 638 gelijmd in de krukwang.

Boiler maken van koperen buis en koperen fronten. Fronten zijn geperst.