Bouw Hit & Miss Upshur;

Mijn volgende project is een Hit & Miss motor.
Deze Upshur is een 4-takt "Hit-and-mis" motor.
Hij is er in watergekoelde en luchtgekoelde, en horizontale en verticale uitvoering .
Ik ga voor de horizontale watergekoelde uitvoering.
De tekeningen die ik heb werken met inch maatvoering en moeten (vind ik zelf makkelijker) omgerekend worden naar mm.
Nu is mij verteld als je alle inch maten met 32 vermenigvuldigd, dat je dan "bijna" op hele mm maten uitkomt.
Je model word dan uiteraard wel wat groter.

Het frame van de Hit & Miss motor opmaat frezen.
Het materiaal wat ik nog had liggen was te dik, dus dat heb ik met de vlakfrees op de juiste dikte gebracht, en vervolgens op maat gezaagd.

De main plate in model gefreesd.
Ik heb hem eerst afgetekend en een gat geboord zodat ik hem vast kon zetten op een hulpplaat die gemonteerd was op mijn verdeeltafel, en toen de ronde rand er aan gefreesd.
Daarna hulpplaat verwijderd en de main plaat op de verdeeltafel opgespannen, uitgeklokt zodat hij precies goed zat en toen het gat erin gefreesd.
Wel even een klusje waarbij je goed moet opletten want anders kun je opnieuw beginnen.

De voor en achterplaat voorzien van de nodige gaten en schroefdraad.
Ik had nog mooie M3 inbusboutjes dus heb ik de montage gaatjes voorzien van M3 x 0.5 schroefdraad.
De cilinder word straks gemonteerd met M4 boutjes, dus deze heb ik voorzien van M4 x 0.7 schroefdraad.

Wat kleine onderdelen gemaakt.
Steuntjes voor begeleiding van het uitlaat-stoterstangetje.

Tuimelaar voor de uitlaatklep gefreesd en gevijld.

Vandaag weer wat klein spul gemaakt.
Hoe meer je ermee bezig bent hoe handiger je ermee word.
Scharnierpunt tuimelaar en stoterstang gemaakt.

Voorbereiding voor het maken van het koelblok van de cilinder.
Koelblok op maat zagen en frezen.
Hieronder het maken van de deksel.

Boven, het vervaardigen van de deksel van het waterkoel-blok.
Eerst opmaat en haaks gefreesd, daarna in de vierklauw opgespannen en uitgeklokt.
Vervolgens het gat aanbrengen en groter uitdraaien en vervolgens een facet-randje eraan gemaakt.

Vandaag verder gegaan met het frame.
De twee zijkanten uit 8mm plaat gemaakt.
De twee plaatjes op elkaar geklemd met parallelklemmen, en vervolgens haaks gefreesd.
Alle gaten voor montage geboord en getapt.
daarna het gat voor de krukas aangebracht.
Parallelklemmen verwijderd en het frame in elkaar gezet.

Carburateur maken.
Messing staaf op 8mm draaien en voorzien van een gat van 4mm, ook overdwars een gat van 4mm.
Messing pijpje gedraaid van 4mm een kant voorzien van gaatje 0,8mm.
Andere zijde voorzien van gaatje 2mm.

Tegenover liggende pijpje van 4mm voorzien van M3 schroefdraad.
M3 boutje een puntje en een knop aangemaakt om straks de benzine / lucht verhouding te kunnen regelen.
En vervolgens de carburateur in elkaar solderen.

Drijfstang maken.
Materiaal op dikte frezen, centeren en voorboren.
Het big-end gedeelte word demontabel gemaakt en door middel van twee M3 boutjes aan elkaar bevestigt.

M3 schroefdraad tappen.
Model op materiaal getekend om straks te kunnen zien of ik het model er goed in draai.
In de freesbank met een tweelippen frees het big-end en small-end boren.

Drijfstang opspannen op de draaibank support onder de juiste hoek zetten en de drijfstang in model draaien.

D.m.v. een hulpstukje de ronding van het small-end eraan frezen.

Lagerschalen ga ik later maken als ik de krukas klaar heb.

Een viertakt motor heeft kleppen, zo ook deze.
De maat van de klepjes zijn 37,5 x 3mm voor de klepsteel en 8mm diameter klep.
Het is dus wel een gepriegel en ging de eerste keer ook goed fout.
De tweede keer wat voorzichtiger te werk en dat ging prima.

Only for the looks !!

Soms vind je zelf dat je dingen aan je model wilt veranderen, en niet alles volgens de bouwtekening wilt aanhouden.
Zo ook dit, ik vind het mooier als er een opstaand randje aan de waterkoelbak zit, dit is prima mogelijk zonder de werking van het model te wijzigen.

Uiteindelijk mag zo’n model ook wel een beetje een persoonlijke uitstraling van de bouwer hebben.

Ik wil een krukas met krukwangetjes want dat vind ik mooi.
Dus twee schijfjes gedraaid en voorzien van de nodige gaten voor as en bigend.

Het model is simpel, gewoon aan beide zijden een stukje weg frezen en je hebt twee krukwangen.

De krukas schoonmaken en ontvetten, daarna insmeren met flux.
Krukas samenstellen en met zilver solderen.
Voor de zekerheid heb ik de assen ook nog geborgd.
Ik heb ze haaks op de krukwangen doorboord en voorzien van paspennen.

Twee messing lagerbusjes gedraaid voor de lagering van de krukas en aangebracht in frame van de motor.
Hiernaast een video van de gemonteerde krukas.  >>>

Lagerschalen voor het bigend maken.
Hoe je deze kunt maken is mij door een ervaren modelbouwer verteld (zelf had ik deze kennis nog niet).

Stukje messing rond in de lengte doorzagen en deze weer aan elkaar solderen.
In de draaibank deze bewerken naar het model van de lagerschalen.

Als de bewerking klaar is, de lagerschalen weer los solderen en klaar zijn je lagerschalen.
Nog even in de drijfstang monteren en dan de ruimer erdoor zodat hij mooi om het bigend past.