Bouw Hit & Miss Upshur;

Mijn volgende project is een Hit & Miss motor.
Deze Upshur is een 4-takt "Hit-and-mis" motor.
Hij is er in watergekoelde en luchtgekoelde, en horizontale en verticale uitvoering .
Ik ga voor de horizontale watergekoelde uitvoering.
De tekeningen die ik heb werken met inch maatvoering en moeten (vind ik zelf makkelijker) omgerekend worden naar mm.
Nu is mij verteld als je alle inch maten met 32 vermenigvuldigd, dat je dan "bijna" op hele mm maten uitkomt.
Je model word dan uiteraard wel wat groter.

Het frame van de Hit & Miss motor opmaat frezen.
Het materiaal wat ik nog had liggen was te dik, dus dat heb ik met de vlakfrees op de juiste dikte gebracht, en vervolgens op maat gezaagd.

De main plate in model gefreesd.
Ik heb hem eerst afgetekend en een gat geboord zodat ik hem vast kon zetten op een hulpplaat die gemonteerd was op mijn verdeeltafel, en toen de ronde rand er aan gefreesd.
Daarna hulpplaat verwijderd en de main plaat op de verdeeltafel opgespannen, uitgeklokt zodat hij precies goed zat en toen het gat erin gefreesd.
Wel even een klusje waarbij je goed moet opletten want anders kun je opnieuw beginnen.

De voor en achterplaat voorzien van de nodige gaten en schroefdraad.
Ik had nog mooie M3 inbusboutjes dus heb ik de montage gaatjes voorzien van M3 x 0.5 schroefdraad.
De cilinder word straks gemonteerd met M4 boutjes, dus deze heb ik voorzien van M4 x 0.7 schroefdraad.

Wat kleine onderdelen gemaakt.
Steuntjes voor begeleiding van het uitlaat-stoterstangetje.

Tuimelaar voor de uitlaatklep gefreesd en gevijld.

Vandaag weer wat klein spul gemaakt.
Hoe meer je ermee bezig bent hoe handiger je ermee word.
Scharnierpunt tuimelaar en stoterstang gemaakt.

Voorbereiding voor het maken van het koelblok van de cilinder.
Koelblok op maat zagen en frezen.
Hieronder het maken van de deksel.

Boven, het vervaardigen van de deksel van het waterkoel-blok.
Eerst opmaat en haaks gefreesd, daarna in de vierklauw opgespannen en uitgeklokt.
Vervolgens het gat aanbrengen en groter uitdraaien en vervolgens een facet-randje eraan gemaakt.

Vandaag verder gegaan met het frame.
De twee zijkanten uit 8mm plaat gemaakt.
De twee plaatjes op elkaar geklemd met parallelklemmen, en vervolgens haaks gefreesd.
Alle gaten voor montage geboord en getapt.
daarna het gat voor de krukas aangebracht.
Parallelklemmen verwijderd en het frame in elkaar gezet.

Carburateur maken.
Messing staaf op 8mm draaien en voorzien van een gat van 4mm, ook overdwars een gat van 4mm.
Messing pijpje gedraaid van 4mm een kant voorzien van gaatje 0,8mm.
Andere zijde voorzien van gaatje 2mm.

Tegenover liggende pijpje van 4mm voorzien van M3 schroefdraad.
M3 boutje een puntje en een knop aangemaakt om straks de benzine / lucht verhouding te kunnen regelen.
En vervolgens de carburateur in elkaar solderen.

Drijfstang maken.
Materiaal op dikte frezen, centeren en voorboren.
Het big-end gedeelte word demontabel gemaakt en door middel van twee M3 boutjes aan elkaar bevestigt.

M3 schroefdraad tappen.
Model op materiaal getekend om straks te kunnen zien of ik het model er goed in draai.
In de freesbank met een tweelippen frees het big-end en small-end boren.

Drijfstang opspannen op de draaibank support onder de juiste hoek zetten en de drijfstang in model draaien.

D.m.v. een hulpstukje de ronding van het small-end eraan frezen.

Lagerschalen ga ik later maken als ik de krukas klaar heb.

Een viertakt motor heeft kleppen, zo ook deze.
De maat van de klepjes zijn 37,5 x 3mm voor de klepsteel en 8mm diameter klep.
Het is dus wel een gepriegel en ging de eerste keer ook goed fout.
De tweede keer wat voorzichtiger te werk en dat ging prima.

Only for the looks !!

Soms vind je zelf dat je dingen aan je model wilt veranderen, en niet alles volgens de bouwtekening wilt aanhouden.
Zo ook dit, ik vind het mooier als er een opstaand randje aan de waterkoelbak zit, dit is prima mogelijk zonder de werking van het model te wijzigen.

Uiteindelijk mag zo’n model ook wel een beetje een persoonlijke uitstraling van de bouwer hebben.

Ik wil een krukas met krukwangetjes want dat vind ik mooi.
Dus twee schijfjes gedraaid en voorzien van de nodige gaten voor as en bigend.

Het model is simpel, gewoon aan beide zijden een stukje weg frezen en je hebt twee krukwangen.

De krukas schoonmaken en ontvetten, daarna insmeren met flux.
Krukas samenstellen en met zilver solderen.
Voor de zekerheid heb ik de assen ook nog geborgd.
Ik heb ze haaks op de krukwangen doorboord en voorzien van paspennen.

Twee messing lagerbusjes gedraaid voor de lagering van de krukas en aangebracht in frame van de motor.
Hiernaast een video van de gemonteerde krukas.  >>>

Lagerschalen voor het bigend maken.
Hoe je deze kunt maken is mij door een ervaren modelbouwer verteld (zelf had ik deze kennis nog niet).

Stukje messing rond in de lengte doorzagen en deze weer aan elkaar solderen.
In de draaibank deze bewerken naar het model van de lagerschalen.

Als de bewerking klaar is, de lagerschalen weer los solderen en klaar zijn je lagerschalen.
Nog even in de drijfstang monteren en dan de ruimer erdoor zodat hij mooi om het bigend past.

De brandstoftank heb ik van een koperen buis van rond 28mm gemaakt.
Deze heb ik in een afgeplatte vorm gemodelleerd.

Ook heb ik van koperen plaat twee dekseltjes gemaakt die precies strak passend in de tank gemaakt.
Vervolgens heb ik er eerst één in gesoldeerd en daarna het leidinkje.
Soldeer nooit gelijk de beide kanten dicht want dan kan de druk van de hitte van het verwarmen niet weg.

Van een koperen leiding van rond 4mm heb ik een leidinkje gebogen.

Deze heb ik vervolgens aan de onderzijde van de brandstoftank gesoldeerd.

Van messing heb ik een vulhals gedraaid en van schroefdraad voorzien.
In het dekseltje heb ik op de goede plaats een gat gemaakt en daaroverheen het vulhalsje geplaatst.

Het geheel vervolgens in elkaar gesoldeerd en de brandstoftank is klaar.
Nu nog een mooie steun maken waar de tank in gemonteerd word.

Steuntjes maken voor het brandstof-tankje.
Ombuigen op het zetbankje en even passen op het model.

Verbindingsstukje tussen de steuntjes solderen, tankje plaatsen en vervolgens de banden om de tank vast solderen.

Materiaal gezaagd voor de vliegwielen.
Ik wil vliegwielen gaan maken van een messing middendeel en een stalen buitendeel.
Het stalen buitendeel wil ik om het messing middendeel krimpen zodat het één geheel word.

Het in model draaien van een vliegwiel.

Spaken in het vliegwiel frezen, wel een klusje waarbij je goed op moet letten aan welk handwiel je nu weer moet draaien.

Alle spaken zijn gefreesd.
Ik vind de spaken wat breed en daar heb ik met een oliegroef-frees een mooi gleufje in gefreesd zodat het optisch wat fraaier werd.

De buitenring in de oven op 200 graden en de messing binnenkant een paar dagen in de vriezer zodat de ring uitzet en het messing binnendeel krimpt.

De handel met loctite (voor de zekerheid) in elkaar gemaakt en in de draaibank verder afgewerkt.
En met trots kan ik zeggen dat het prachtig is geworden.

Het tweede vliegwiel heb ik op dezelfde manier gemaakt als het eerste vliegwiel, alleen heb ik hem nu met de nieuw aangeschafte pers in elkaar geperst.

Koellichaam voorboren zodat in hem niet zo ver hoef uit te draaien. Daarna uitklokken en op de goede maat draaien zodat de cilinderbus erin past.

Kamer voor de o-ring draaien, na bewerking cilinderbus en o-ring even plaatsen en controleren of alles goed past en straks uiteraard goed af gaat dichten.

Koelblok uitfrezen voor waterkoeling reservoir .
Ik heb met een constante luchtstroom het bakje uitgeblazen.
Dit omdat de spaanders in het bakje blijven liggen en daardoor op een gegeven moment tussen het werkstuk en de frees komen te zitten.

De ronde onderzijde heb ik eerst met de frees het meeste weg gefreesd en daarna met de bandschuurmachine in model geschuurd.
Nu nog met fijn schuurpapier bewerken voor een mooi resultaat.

De gaten voor, bevestiging, klepgeleiders en bougie geboord en daarna opmaat gefreesd.

Klepgeleiders gemaakt en met loctite (voor de zekerheid) in de kop geperst.
Schroefdraad (UNEF 1/4 x 32) in de kop getapt voor de bougie.
Steun voor tuimelaar nog opmaat maken en dan kan deze ook in de kop geplaatst worden.

Klepveren maken op de draaibank gaat erg makkelijk.

Zuiger op de juiste diameter (25,36 mm) gedraaid (passend voor de cilinderbus die ik gebruik).
De uitsparing voor de zuigerveer in meerdere keren uitgestoken met een beiteltje van 1,5 mm (zuigerveer heeft een breedte van 2 mm).
De zuigerveer heeft iemand anders voor mij gemaakt, de kennis om die te maken heb ik nog niet.
Het gat voor pistonpen geboord en geruimd (6 mm).
Binnenzijde bewerkt en borging voor pistonpen aangebracht met binnenzeskant stelschroeven met kratereind.

Onderdelen maken voor de regulator.

Het frame waar de centrifugaal gewichten aankomen doorzagen en exact op de goede dikte frezen zodat de scharnierstripjes er soepel tussen kunnen bewegen.
De scharnierstripjes gemaakt uit een rvs plaat, de centrifugaal gewichtjes uit een stukje rond messing.

Nok maken voor de bediening van de uitlaatklep.
Frezen, vijlen en klaar.

Uitlaatje maken,
Onderzijde en bovenzijde van de uitlaat uit aluminium gedraaid.
Bovenzijde is van binnen hol uitgedraaid.
Messing pijpje voorzien van M8 x 1 schroefdraad.
In de kop gaten gefreesd met een tweelippen frees en eveneens voorzien van M8 x 1 schroefdraad.
Uitlaat en carburateur geplaatst.

Na montage, de nokas op tijd gezet.
Uitlaat opent +/- 40° voor ODP en sluit +/- 20° na BDP.

Straks eerst maar eens kijken of hij hierop wil lopen en daarna finetunen.